Mikkelin seudulla sattuu ja tapahtuu.
Seuraa Go Taksin menoa ja pysyt kärryillä!

Mitä taksimatkustajan on hyvä tietää?

Uusi liikennepalvelulaki astuu voimaan 1.7.2018

Taksilaki muuttuu 1.7.2018 - Mitä taksimatkustajan on hyvä tietää?

TIEDOTE TAKSIMATKUSTAJILLE

Taksimarkkinat muuttuvat, kun uusi laki liikenteen palveluista astuu voimaan 1.7.2018. Lue, kuinka muutokset vaikuttavat taksiliikennöintiin ja kuinka se näkyy Let’s Go Taksin toiminnassa. Lisätietoja myös Trafin sivuilla.

Hinnat

Hintasääntelystä luovutaan, eikä kaikkia takseja sitovaa enimmäishintaa enää määritellä. Asiakkaalla on kuitenkin oikeus tietää hinta tai hinnan määräytymisen perusteet taksia tilatessa tai ennen matkan alkamista.

Hinta tai hinnan määräytymisen perusteet voivat vaihdella taksiyrityksittäin esimerkiksi tilaustavan, vuorokauden ajan ja ajettavan matkan pituuden ja siihen kuluvan ajan mukaan. Taksiyritysten hinnat voivat perustua muun muassa kilometri- ja aikaveloituksiin tai ne voivat olla kiinteitä vyöhykehintoja tietylle välille tai muita sopimushintoja.

Jos matkan hinta ylittää 100 euroa, on kuljettajan sovittava siitä asiakkaan kanssa etukäteen ennen matkan alkamista.

Let’s Go Taksin tilausnumerosta 0600 300 55 taksia tilattaessa sovellamme toistaiseksi nykyistä viimeisintä vahvistettua enimmäistaksaa, jonka perusteella tilauskeskuksen henkilökunta voi antaa asiakkaalle hinta-arvion matkasta.

Book A Taxi -sovelluksella tilatessa, sovellus antaa matkasta hinta-arvion (mikäli asiakas asettaa kohdeosoitteen), joka perustuu myös viimeisimpään vahvistettuun taksaan.

Taksin tilaaminen

Taksien päivystysvelvollisuus loppuu, mikä voi vähentää autojen saatavuutta hiljaisina aikoina tai kaupungin ulkopuolisilla alueilla. Let’s Go Taksi haluaa taata palveluntarjonnan ympäri vuorokauden ja pitää autoja ajossa 24/7 myös jatkossa. Suosittelemme kuitenkin, että etenkin arkiöisin ja jatkoyhteyksille (bussi, juna) suunnattaessa asiakas tilaa taksin ennakkoon. Ennakkotilaus on maksuton.

Toiminta taksitolpilla ja taksiasemilla

Asiakas voi 1.7. alkaen valita taksitolpalta tai taksiasemalta minkä tahansa haluamansa auton. Valinta voi perustua hintaan, auton kokoon, palvelutasoon tai muuhun asiakkaan kriteeriin. Let’s Go -teippauksista ja taksikuvusta tunnistaa Let’s Go Taksin määrittelemään laatutasoon sitoutuneet autot ja kuljettajat, joiden palvelutasoon ja luotettavuuteen panostetaan ja sitä seurataan jatkuvasti.

Tolpalta tai asemalta autoa valitessa hinnat voivat vaihdella auton oman hinnaston mukaan. Autojen hinnoitteluperiaatteet ovat nähtävillä autossa. Hinnasta voi myös sopia kuljettajan kanssa.

Taksin tunnistettavuus

Taksikupu ei ole enää pakollinen takseissa. Sen käyttö kuitenkin oikeuttaa taksia käyttämään taksiasemia, taksikaistoja ja muita vain takseille varattuja alueita. Taksikupua käytettäessä siinä tulee lukea ”TAKSI” tai ”TAXI” ja sen tulee olla kelta-musta tai musta-keltainen. Kupuja voi olla eri kokoisia ja niissä voi olla muutakin tekstiä. Let’s Go Taksin autoissa on jatkossakin taksikuvut.

Taksina voi toimia henkilöautojen lisäksi mm. pakettiautot, mopoautot, mönkijät tai kuorma-autot. Let’s Go Taksi pitää kuljetuspalvelunsa turvallisuudesta kiinni, eikä tee kuljetuksia kuin hyvin varustelluilla henkilö- ja tila-autoilla.

Taksitarkastajat tukena

Jos taksimatkassa tai hinnoittelussa ilmenee jokin virhe tai erimielisyys, ovat yhtiömme taksitarkastajat asiakkaan tukena tilanteiden selvittämisessä. Taksitarkastajat toimivat yhteistyössä asiakkaiden, kuljettajien ja taksikeskuksen välillä. Heille kannattaa suunnata kuljetuksiin liittyvät kysymykset ja kommentit. Reklamaatiot voi osoittaa myös palautelomakkeen kautta tai ottamalla yhteyttä toimistoon tai suoraan kuljetuksen tehneelle autolle.

Muuta

Taksiyrityksen ja taksinkuljettajan luvat voi tarkastaa nettipalvelusta.

Taksiyrityksen lupa- ja yhteystiedot ovat myös nähtävillä auton sisällä.

  • 27.06.2018